Hej och välkommen till min träningsblogg!

Här kommer jag främst skriva ner mina gympass för att få överblick och kunna jämföra. Jag hade tidigare en träningslogg på kolozzeum forum men jag slutade med den för ett tag sedan. När jag startade den loggen och skrev ner exakt vad jag gjorde varje pass så blev nästkommande pass som en tävling mot förra passet. Jag kände att det var en riktigt bra grej och jag fortsatte med det i cirka 2 år. Men som med allt annat är det bra med omväxling och jag har kört lite mer avslappnad stil det senaste och inte skrivit upp passen eller brytt mig så mycket. Men nu ska jag köra lite mer seriöst igen.

Jag har nyligen avslutat en lång och tråkig deff (oktober 2015) och nu ska jag köra en lång lugn bulk. Fokus är 100 % på att bygga volym.

Min träningsbakgrund

Jag började träna seriöst september 2010 när jag var 23 år gammal. Visst jag hade varit på ett gym tidigare men aldrig så vidare seriöst. Som mest tränande jag sammanhängande cirka 3-5 månader när jag var 18 år. Då ökade jag ganska mycket vad jag minns men jag fastnade inte helt för gymmet. Men jag insåg då att jag hade hyfsad potential för att bygga muskler så det fanns väl i bakhuvudet att jag borde träna seriöst nån gång i framtiden. Jag minns i alla fall att jag gick ungefär från 67 till 87 kg max i bänkpress.

Seriös träningsstart 2010

Jag bestämde mig till slut för att börja träna seriöst runt 2010. Jag minns att min motivation bland annat var en bekant som hade gymmat något år och fått väldigt bra resultat. Sedan hade jag läst ganska mycket om alla hälsofördelar, plus såklart att jag ville bli stor och stark. Som alla killar vill.

Träningen gick väldigt bra dom första åren kan jag säga. Det kan säkert bero en del på att jag gick in helhjärtat från början. Tränade minst 3-4 gånger i veckan. Men det bästa var nog att jag skötte min kost bra. Jag hade ett halvår tidigare börjat räkna kalorier då jag ville gå ner i vikt innan jag skulle börja träna. Så jag räknade (och räknar i stort sett fortfarande) kalorier varje dag.

Kosttillskott

Jag tog även en del kosttillskott från början. Första månaden bara enkelt whey 80 proteinpulver men det ökade snabbt. Nästa månad började jag med aminosyror, EAA, som jag tog innan och efter mina träningspass. Något år senare var det Kreatin, PWO, BCAA, vitaminer och mineraler. Det känns som att jag har provat det mesta. Hur mycket skillnad det har gjort vet jag inte men säkert några procent. Men den psykiska effekten anser jag också vara värdefull. Att optimera sin kost gör att man känner sig mer taggad så att säga.

Resultat

Bänkpress har alltid varit min favoritövning och det drev mig väldigt mycket i början. Alltså att jaga nya rekord. Jag maxade tyvärr inte dom första passen, men min gissning är att jag skulle tagit någonstans mellan 60-65 kg. Kanske lite mer. Första maxningen gjorde jag kanske 2 månader in i träningen. Jag minns inte exakt men jag testade typ 80 kg och det gick jättelätt. Så 82,5 kg, inga problem. 85 kg, inga problem. Och slutgiltigen 87,5 kg. Men det jag minns är att jag efter cirka 4 månader tog drömgränsen 100 kg i bänk. Och några veckor senare 105 kg. Sen började jag deffa då det började bli vår.

Sedan våren 2012 maxade jag 115 kg i bänkpress och våren 2013, 120 kg. Sedan dess har det stått stilla. Men en stor anledning är nog att jag satsar mycket mer på volym än styrka nu. Men vem vet kanske sätter jag ett nytt PB i framtiden men jag är faktiskt lite tveksam till det.